fodmap

Odpowiedni proces fermentacji mąki 2ab powoduje, że zawartość FODMAP w produktach z mąki 2ab, jest znacznie mniejszy niż w produktach bezglutenowych.

ikona_4

Produkty obfitujące w wysoki FODMAP są słabo wchłaniane zarówno u pacjentów z IBS, jak i u osób zdrowych. FODMAP przechodzą w postaci niezmienionej do jelita i poprzez swoje działanie osmotyczne powodują nagromadzenie płynów w jego świetle. Po przejściu do jelita grubego podlegają one fermentacji bakteryjnej ze wzmożoną produkcją dwutlenku węgla i wodoru.

ikona_5

Dalsze przemiany mogą prowadzić do wytworzenia siarkowodoru i metanu. Procesy te są odpowiedzialne za uczucie dyskomfortu w rejonie jamy brzusznej (ból oraz uczucie przelewania), biegunki lub zaparcia i wzdęcia.

Monash certification

FODMAP to skrót, który został pierwszy raz użyty przez naukowców australijskiego Monash University. Odkryli oni, że pewne rodzaje węglowodanów są odpowiedzialne za pojawianie się objawów zespołu jelita drażliwego, zwanego także zespołem jelita nadwrażliwego.

tło warzywa

Nazwę FODMAP tworzą pierwsze litery nazw poszczególnych grup węglowodanów oraz procesu ich fermentacji:

fodmap-diagram

produkty o niskim fodmap

Warunkiem skutecznej eliminacji produktów z wysokim FODMAP jest dokładne czytanie składu gotowych produktów i potraw. Sposób odżywiania w oparciu o FODMAP najlepiej przeanalizować pod okiem dietetyka lub lekarza.

zboza
zboża
WIĘCEJ
mąka z pradawnej pszenicy 2ab, chleb bezglutenowy lub produkty zbożowe, ryż, owies, polenta, proso, babka płesznik, quinoa, sorgo, tapioka,
owoca
owoce
WIĘCEJ
jagody, ananas, żurawina, durian, winogrona, grejpfrut, melon, kiwi, cytryny, limonki, mandarynki, pomarańcze, marakuja, papaja, malina, rabarbar, rockmelon, anyż, truskawki, Uwaga: owoce suszone należy spożywać w małej ilości
warzywa
warzywa
WIĘCEJ
lucerna siewna, pędy bambusa, pędy fasoli, bok choy, marchew, seler, kapusta choy sum, endywia, imbir, zielona fasola, sałata, oliwki, pasternak, ziemniaki, dynia, papryka czerwona, burak, szpinak, słodkie ziemniaki, pomidory, rzepa, cukinia
ziola
zioła
WIĘCEJ
bazylia, chili, kolendra, imbir, trawa cytrynowa, majeranek, mięta, oregano, pietruszka, rozmaryn, tymianek
ser
mleko i sery
WIĘCEJ
Mleko: mleko bez laktozy*, mleko owsiane*, mleko ryżowe*, mleko sojowe* Sery: twarde sery, brie i camembert, jogurt bez laktozy, zamienniki lodów- sorbet, zamienniki masła, oliwa z oliwek, tofu *sprawdzić dodatki
slodzace3
substancje słodzące
WIĘCEJ
cukier* (sacharoza), glukoza, sztuczne substancje słodzące bez końcówki „-ol” w nazwie, zamienniki miodu złocisty syrop*, syrop klonowy*, melasy *niewielkie ilości
home-lex2ab