MIT: KAŻDE PIECZYWO ZAWIERA DUŻO SOLI

Prawdą jest, że pieczywo stanowi jedno z bogatszych źródeł soli w diecie przeciętnego Polaka. Nie znaczy to jednak, że nie mamy w tym zakresie żadnego pola manewru.

Sól dodawana jest do pieczywa w celu wydłużenia jego trwałości (działa jako naturalny konserwant), a także w celu poprawy struktury i smaku wyrobów. Zawarta w gotowych produktach, jak i dodawana do dosmaczania potraw, sól jest w naszej diecie źródłem sodu. Sód niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, odpowiada m.in. za pobudliwość komórek mięśniowych i nerwowych oraz za regulację gospodarki wodnej. Naturalnie występuje w niewielkich ilościach
w nieprzetworzonych produktach, takich jak zboża czy warzywa, zaś sama sól stanowi jego skoncentrowane źródło.

Duże ilości soli dodawane są do produktów typu słone przekąski, sery i wędliny, wędzone ryby, soki warzywne, płatki śniadaniowe, a także właśnie do pieczywa. Ilość soli w pieczywie zależy od jego rodzaju i waha się od 0,7 g/100 g w przypadku pieczywa półcukierniczego do nawet 3 g/100 g w bagietkach pszennych. Średnią zawartość soli w 100 g pieczywa jasnego i razowego przyjmuje się na poziomie 1,2-1,5 g. Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia, dzienne spożycie soli (zarówno zawartej w gotowych produktach, jak i tej dodawanej po dań) nie powinno przekraczać 5 g na dobę. Taka ilość soli znajduje się w jednej płaskiej łyżeczce. Niestety, standardowe spożycie soli u osób dorosłych w Polsce dwukrotnie przekracza zalecane ilości.

Nadmiar soli jest szkodliwy, prowadzi do rozwoju nadciśnienia tętniczego oraz miażdżycy, zwiększając ryzyko zawałów i udarów. Zbyt duże spożycie soli zostało także powiązane z większym ryzykiem rozwoju nadwagi i otyłości oraz niektórych nowotworów. Wybierając pieczywo, czytaj skład i sprawdzaj zawartość soli, starając się wybierać te mniej dosalane.

Pamiętaj o tym, że w Twojej diecie powinno występować dużo warzyw i owoców, najlepiej dodawaj je do każdego głównego posiłku. Zwróć uwagę na to, z czym jesz chleb – unikaj zbyt dużych ilości wędlin, serów i wędzonych ryb. Urozmaicona dieta jest kluczowa dla zachowania dobrego zdrowia.

POWRÓT

OSTATNIE ARTYKUŁY

MIT: ODPIEKANE PIECZYWO (BAKE OFF) TRACI SWOJE WŁAŚCIWOŚCI
Przekonanie, że pieczywo wytwarzane technologią do odpieku (tzw. bake off) jest mniej wartościowe od pieczywa wypiekanego klasycznie to mit. Pieczywo do odpieku powstaje w wyniku wcześniejszego wypieczenia w około 75-...
CZYTAJ WIĘCEJ
MIT: JASNE PIECZYWO TO ZŁO
Jasne pieczywo jest w ostatnich latach demonizowane jako bezwartościowe i sprzyjające tyciu, jednak stwierdzenie, że jasne pieczywo to samo zło, jest mitem. Przede wszystkim, sam ciemniejszy kolor pieczywa nie świadcz...
CZYTAJ WIĘCEJ